‘Iedereen verdient die ene, belangrijke kans’

jan

Roseboom-Ede, bestaande uit een aannemersbedrijf en een transportbedrijf, kent een historie van ruim 65 jaar en heeft -circa 100 medewerkers in dienst. De Participatiewet kwam voor het doorgewinterde bedrijf niet helemaal uit de lucht vallen, want door de wettelijke gunningscriteria bij overheids-aanbestedingen nam het al eerder mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst. Hoewel dit eerst toch vooral werd gezien als een verplichting, kwam directeur Jan Koole al snel tot het inzicht: ‘iedereen verdient die ene, belangrijke kans’.

Deze medewerkers gaan er vol in

“De Participatiewet ligt in het verlengde van SROI (Social Return On Investment, red.). In het begin was het aannemen van mensen uit deze doelgroep vooral iets dat we gewoon moesten doen. Toch zagen we al snel ook de andere, meer maatschappelijke kant. Door het geven van die ene, belangrijke kans, zie je dat deze met beide handen wordt aangegrepen.

Deze medewerkers gaan er vol in en we zien dat het zelfvertrouwen nog dagelijks groeit. Daarnaast doet het ook iets met je team, want dankzij het toenemende, maatschappelijke besef binnen de organisatie, neemt ook de betrokkenheid en teamspirit van onze medewerkers toe. Je kunt niet zomaar van alles verwachten van elkaar. Collega’s zorgen meer voor elkaar en zijn bereid om die ene, extra stap te zetten. Dat is heel mooi om te zien.”, aldus Koole.

We staan samen aan de lat

Jan Koole kwam in contact met het WerkgeversServicepunt tijdens een werkgeversontbijt waar uitgebreid op de Participatiewet werd ingegaan. Koole: “Tijdens deze bijeenkomst werd zo’n goed pleidooi gehouden voor deze doelgroep dat het mij meteen duidelijk werd waarom we hiervoor samen aan de lat staan. We hebben allemaal een verschillende achtergrond en hebben niet allemaal dezelfde kansen en mogelijkheden gekregen, maar we kunnen er samen wel voor zorgen dat elk talent uiteindelijk toch tot zijn recht komt.”

Nu zeggen we: ‘Geef het aan als je het niet begrijpt’

Jan Koole ging in gesprek met het WerkgeversServicepunt, waarna hij werd voorgesteld aan Hendrik-Jan.

“Hendrik-Jan is een trouwe, gemotiveerde en harde werker die moeite heeft met het begrijpen van een opdracht. Een voorman begeleidt hem zowel in zijn dagelijkse werkzaamheden, als op het sociale vlak.

In het begin vroeg Hendrik-Jan bijvoorbeeld niet om duidelijkheid, dus wist hij niet wat hij moest doen en liep hij met zijn ziel onder zijn arm. Nu zeggen we: ‘Geef het aan als je het niet begrijpt’ en dat gaat steeds beter. En soms moet je het dan nog een paar keer uitleggen, maar we weten ook: dit is dan ook zijn beperking, hiermee moeten we dealen. Hendrik-Jan is altijd op tijd, werkt hard en als hij het eenmaal doorheeft, dan is hij niet meer te stoppen. In het begin had Hendrik-Jan nogal de neiging om te vertellen dat hij via het sociaal werkbedrijf bij ons aan de slag was, maar daarvan zeiden we: ‘dat moet je niet meer doen, je bent onze collega en daarom word je ook gewaardeerd, niet omdat je toevallig iemand uit de doelgroep bent.”

Overgave

Weet je, je kunt van alles bedenken waarom je iemand uit de doelgroep kunt aannemen. We hebben allemaal een ambitie en de drang om carrière te maken, maar deze mensen hebben een heel andere ambitie: ze willen er vooral bij horen ener toe doen. Ook al is het soms saai of repeterend werk, ze doen dit werk elke dag weer vol overgave. Juist door ze de verantwoordelijkheid te geven van een betaalde baan, verrijk je je organisatie met een trouwe, loyale en vooral gelukkige werknemer.

Logo Header Menu